Liviu Pasat, financial coach la Trezeşte banii din tine şi Business Partner la Lyoness Holding Europe AG, a fost de acord să ne răspundă la câteva întrebări despre startup-ul afacerii sale, pentru a oferi astfel sfaturi viitorilor antreprenori.
Liviu ne spune că pentru el motivaţia a venit din energia banilor, din ceea ce putea să schimbe în gândire, în mentalitate prin pasiunea sa: terapia complementară. Dezvoltarea afacerii sale a venit ca urmare a dezvoltării personale, ideea de afacere testând-o printr-un seminar pilot cu prietenii săi. Aceştia l-au sfătuit să transforme seminarul într-un curs care să îi ajute şi pe ceilalţi.
Afacerea s-a dezvoltat uşor după momentul cristalizării ideii. Investiţia serioasă nu a fost în demararea afacerii, deoarece o afacere în domeniul consultanţei şi trainingului nu necesită resurse mari (sală de curs, protocol, fără salarii), dar Liviu ne spune că a investit în educaţia personală pentru a putea traduce aceste cunoştinţe în cursuri de formare pentru viitorii clienţi. Acest proces a durat aproximativ cinci ani, a fost consumator de timp şi resurse, dar pasiunea a transformat acel timp în timp pentru sine. Ne spune că dacă motivul pentru a deveni antreprenori este un câştig de timp, mai bine renunţăm la idee.
Cea mai mare problemă devine promovarea. Liviu Pasat a apelat la două canale: serviciul în sine şi promovarea online. Prin serviciul în sine a înţeles un seminar gratuit prin care posibilii clienţi să înţeleagă ce oferă şi de ce anume este important şi util acest nou serviciu, cu o continuitate în cursuri plătite pentru cei interesaţi. Prin promovarea online, a apelat la Facebook pentru care s-a documentat pentru a folosi acest canal în virtutea unor rezultate dorite şi programate.
Are un sfat pentru cei ce doresc să devină antreprenori, fiindu-le necesară renunţarea la statutul de angajat: „Nu-ţi dărâma casa înainte de a fi sigur că poţi construi una nouă. Chiar şi aşa, e posibil să dormi pe la prieteni”. Antreprenorii au nevoie de o schimbare de mentalitate: de la siguranţa salariului de mâine la provocarea conducerii unei afaceri pornite din pasiune. Ar schimba acum doar procesul lung de încercări şi erori până la succes: ar promova ajutorul reciproc pentru ca antreprenorii să beneficieze de cât mai multă consultanţă bazată pe modele deja testate.
Liviu nu a resimţit criza economică decât ca pe o binecuvântare care i-a adus un rost pe piaţă. Acum contribuie la formarea modelelor mentale. De aceea, vede promovarea ca pe o promovare prin recomandare şi ne spune: „Dacă business-ul tău nu-ţi aduce clienţi prin recomandări, atunci poate e mai bine să îl schimbi”.
Avantajele antreprenoriatului în viziunea lui sunt libertatea, inexistenţa unui time-frame, având astfel posibilitatea de a crea mai mult. Pentru aceasta, tinerii antreprenori ar trebui să aibă pasiune, perseverenţă, creativitate, dorinţă de a dărui şi dorinţă de a creşte. Sfatul său final pentru viitorii antreprenori este simplu: „Just do it!”
Pentru tot interviul vedeţi video!
______________________________________________________________________________________
Interviul este activitate din cadrul proiectului „Tineri Antreprenori de Succes”, proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, Axa Prioritară 3 – „Creșterea adaptabilității lucrătorilor și a întreprinderilor”, Domeniul Major de Intervenție 3.1 – „Promovarea culturii antreprenoriale” Proiectul este coordonat de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, având ca parteneri Federația „Junior Chamber International România”, SC Extreme Training SRL si Uniunea Națională a Tuturor Studenților din România.
Obiectivul proiectul vizează stimularea inițierii de afaceri pentru 3000 de studenți sau absolvenți de studii superioare, care doresc să desfășoare o activitate independentă. În acest sens, în fiecare dintre regiunile de dezvoltare ale țării vor fi înființate centre de informare antreprenorială cu privire la mediul de afaceri, la oportunitățile de inițiere/ dezvoltare a afacerilor precum și la legislația relevantă.
În scopul îmbunătățirii competențelor și abilităților antreprenoriale, 800 de tineri vor participa la cursuri de formare antreprenorială – nivel de bază, iar 320 – la cursuri de nivel avansat, aceștia urmând a elabora planuri de afaceri complete, planuri dintre care 40 vor primi sprijin în vederea concretizării.
Prin creșterea potențialului antreprenorial al grupului țintă, proiectul contribuie la creșterea ocupabilității, competitivității și mobilității forței de muncă. Sprijinul acordat demarării activităților independente și ocupării pe cont propriu dezvoltă autonomia, flexibilitatea și spiritul de inițiativă ale tinerilor. De asemenea, susținerea dezvoltării afacerilor este generatoare de noi locuri de muncă pentru tineri, contribuind la creșterea nivelului de ocupare la nivel national și la favorizarea creării unei piețe a muncii flexibilă și inclusivă.
Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013
Investeşte în oameni!