Cadrul: o grupă de clasa întâi într-o școală din Manhattan. Nu orice fel de grupă, însă, ci una cu mulți copii cu nevoi speciale, hiperactivi. În timp ce clasa este un furnicar de activitate, cu unii copii în culmea hiperactivității, educatoarea le spune elevilor ca vor asculta un CD. Copiii fac liniște, apoi se liniștesc complet cand CD-ul începe și aud vocea unui bărbat care le spune că vor asculta o serie de sunete.
Copiii sunt instruiți de vocea bărbatului să nu spună cu voce tare numele a ceea ce aud. Dar în timp ce ascultă sunetele, ei nu o fac ca restul copiilor, stând liniștiți pe scaun. Acești copii hiperactivi ascultă cu întregul corp: la sunetul unei păsări, dau din mâini ca și cum ar avea aripi. Cu toate acestea, ei rămân concentrați și calmi pe toată durata celor șase minute ale CD-ului.
Vocea de pe CD este a mea, iar cuvintele îi aparțin Lindei Lantieri, o veche prietenă și colegă. Linda a introdus programe de educație socială și emoțională în școlile publice din New York care au fost apoi adoptate peste tot în lume. Cel mai recent program al său adaugă dezvoltarea conștiinței de sine la copii în setul de bază pentru inteligență emoțională într-una din versiuni pentru a augumenta puterea de concentrare și atenția, iar în alta pentru a-i ajuta pe copii să se liniștească. Cartea și CD-ul Lindei „Dezvoltarea inteligenței emoționale” (Building Emotional Intelligence) are instrucțiuni adaptate pentru trei grupe de vârstă: 1 – 5, 8 – 11 și 12+. Ea explică cum pot profesorii sau părinții să implementeze aceste instrucțiuni.
CD-ul Lindei exemplifică modurile în care putem utiliza neuroplasticitatea pentru a ajuta copiii să-și însușească abilități care sunt cruciale pentru inteligența emoțională. Conform lui Richard Davidson, fondator al Laboratorului pentru Neuroștiință Afectivă de la Universitatea din Wisconsin, acest tip de training oferit de Linda întărește circuitele neurale care ne ajută să ne auto-identificăm și cele care țin de auto-control și empatie (pentru explicația oferită de Davidson ascultați CD-ul acestuia, „Educă-ți creierul: cultivarea abilităților emoționale – Training the Brain: Cultivating Emotional Skills).
A fost îmbucurător să văd reacțiile lui Jon și Myla Kabat-Zinn la programul Lindei; Jon este un pionier în domeniul utilizării conștiinței de sine în aria medicinei și co-autorul unei revoluționare cărți pentru părinți, „Binecuvântările de zi cu zi: mecanismele conștiinței de sine din spatele părinților” (Everyday Blessings: The Inner Work of Mindful Parenting), scrisă împreună cu soția sa, Myla. Cei doi au vizitat o școală primară din Manhattan ce folosește programele Lindei și au fost plăcut surprinși să vadă cum copiii hiperactivi erau liniștiți și atenți în timpul instrucțiunilor de calmare și concentrare.
În viziunea lui Richard Davidson astfel de instrucțiuni se folosesc de o perioadă neurală propice din timpul copilăriei. Circuitele neurale ce ne permit să fim atenți, să ne liniștim, și să fim empatici se formează în primele două decenii ale vieții. Dacă lăsăm ca acestea să se dezvolte la voia întâmplării, riscăm ca ai noștri copii să dezvolte deficiențe în aceste arii cheie și să întâmpine probleme mai târziu în viață, în relații personale și la muncă, pe când o educație sistematică a acestor abilități îi va ajuta întreaga viață.
Poate că faptul cel mai important pentru misiunea școlilor, acela de a educa, este că atunci când copiii învață să fie atenți și să se liniștească, ei rețin mai bine. În unele școli din Manhattan, profesorii pun CD-ul pentru copii chiar înainte de un test pentru a-i ajuta să intre în acea stare de spirit favorabilă învățării și memoriei. Linda a creat, astfel, un asistent de neprețuit pentru profesori, un mod de a-i ajuta pe copii să devină studenți mai buni – nu doar să învețe mai bine, ci să își îmbunătățească și comportamentul.
Părinții și profesorii le spun copiilor la nesfârșit să se liniștească sau să fie atenți, dar evoluția naturală a circuitelor neurale ale unui copil face ca acestea să fie încă în curs de dezvoltare. Ele sunt modelate de experiențele pe care copiii le vor avea, astfel că ceea ce le oferă Linda este extrem de valoros. Putem ajuta copiii oferindu-le lecții sistematice ce vor ajuta la dezvoltarea acestor abilități încă din stadiile incipiente. Asta a realizat Linda prin curicula ei de excepție, acum disponibilă pentru orice tip de clasă.
Scris de: Daniel Goleman