Caută
Close this search box.

Sfaturi utile pentru a mentine costurile afacerii sub control

mentine costurile afacerii sub control_Extreme Training

Am consumat foarte multe resurse umane și financiare încercând să ne dezvoltăm propriul centru logistic. Am descoperit că e dificil, mai ales că businessul nostru era cu totul altul. Am apelat la externalizare și am scăpat de costurile mari, dar și de griji.”
Alin Popescu, director fabrica de mezeluri

Antreprenor sau angajat? O întrebare la care mulți dintre noi ne gândim mai devreme sau mai târziu, și la care raspunsul nu este niciodată ușor. Indiferent de decizia pe care o alegem lucrurile nu sunt nicodată așa cum par la o primă vedere, existând avantaje și dezavantaje și de o parte și de cealaltă, la fel cum există provocări indiferent de decizia pe care o luăm.

Nu puțini sunt cei care sunt de părere că bazele unei economii sănătoase o reprezintă întreprinderile mici și mijlocii, deoarece acestea sunt mai flexibile în momentele de criză, se pot reorganiza mai repede și mai eficient și nu în ultimul rând, iși pot reduce cheltuielile într-o perioadă mult mai scurtă.

O prezentare foarte succintă a modului în care gestionarea fondurilor unei companii s-a făcut în ultimii ani (înainte de criză și după) poate împărți perioada în cauză în două mari versiuni:

  1. Până în anul 2008, ținând cont de situația economică stabilă la nivel mondial, se observă un context favorabil dezvoltării afacerilor mici și mijlocii, în care prioritățile manageriale se focusau în general pe creșterea cifrei de afaceri, realizarea de investiții și atragerea de capitaluri dar și angajarea de personal calificat și promovarea acestuia.

  2. Începutul anului 2009 – incertitudinea și instabilitatea economică au creat un climat de nesiguranță generală în care afacerile au înțeles că nu funcționează izolat ci că sunt dependente una de cealaltă si toate, împreună, de întregul sistem economic. În aceste condiții firmele și-au reorientat prioritățile în a ajusta sau chiar elimina activitățile neproductive (cele care generau pierderi) în vreme ce administrarea resurselor de orice natură (financiară, materială sau umană) s-a mult mai prudent, accentul căzând de cele mai multe ori pe generarea de cash în companie.

Acțiuni strategice pentru a menține balanța costurilor pozitivă

Pentru a menține o compania la un nivel concurențial bun, în primul rând este nevoie de o diagnosticare și identificare clară a cauzelor care generează performanțe slabe. Trebuie văzut dacă strategia în ansamblul ei este slab implementată sau executată sau dacă cauzele nu țin efectiv de managementul propriu-zis al companiei.

Principalele moduri în care costurile unei afaceri sunt menținute sub control pe timp de instabilitate financiară sunt:

  1. Strategii de creştere a veniturilor

  2. Strategii de reducere a costurilor

  3. Restructurarea strategiei curente

  4. Strategii de reducere a activelor şi diminuare a activităţii

Strategia de creștere a veniturilor se bazează în general pe creșterea volumului de vânzări prin măsuri ca reducerea prețurilor, mărirea forțelor de vânzare, îmbunătățirea produselor sau intensificarea promovării.

Reducerea costurilor se poate realiza printr-un control mai sever asupra cheltuielilor și bugetului, prin amânarea de noi investiții și modernizarea de echipamente sau instalații sau prin eliminarea unor posturi și stoparea angajărilor.

În ceea ce privește restructurarea strategiei trebuie avut în vedere recăpatarea poziției pe piață prin revizuirea activităților interne pentru a da un randament mai bun, reducerea produselor la acelea care pun în evidență punctele tari ale firmei sau încercarea de a fuziona cu o altă firmă (în situații limită).

În situația în care reducerea activelor și diminuarea activității devin esențiale pentru a salva o firmă cel mai practic mod de a genera venituri este de a vinde anumite active (echipamente, instalații, mașini), renunțarea la produsele mai puțin importante din linia de fabricație sau chiar reducerea forței de muncă.

O altă metodă foarte des întâlnită în situații de criză este de a externaliza o parte din servicii, ceea ce înseamnă, pe de o parte renunțarea la o parte din cheltuieli, și, pe cealaltă parte menținerea calității prin contractatrea unor firme specializate pe domeniul respectiv.

Posibile avantaje ale externalizării:

  • Costurile unui contract pot fi cu mult mai mici decât salariile plătite unui departament întreg care să facă același lucru. La acest lucru se mai adaugă și costurile legate de taxele și impozitele plătite pentru fiecare angajat.

  • O firmă specializată este întotdeauna mai eficientă decât decât un singur specialist.

  • Se evită riscul ca un departament să desfășoare mai multe activități în același timp și să nu exceleze în nici unul.

Acestea ar fi, în mare, câteva sfaturi pentru a menține costurile unei companii sub control în timp de instabilitate economică. Lista lor poate continua, însă de fiecare dată trebuie să ținem cont de specificului fiecărei companii în parte, de segmentul de clienți căruia ne adresăm dar și de situația economică generală în care ne aflăm.

by Extreme Training

6 ebookuri extreme training

Descarcă gratuit 6 ebookuri in format PDF

Unde îți trimitem ebookurile?

Ce e-bookuri primesti?

Vezi informații confidentialitate prin click aici!

Vezi termeni și Condiții utilizare website Extreme Training prin click aici!