Care este cheia secretă pentru motivarea angajaților? Ce îi motivează să fie mai eficienți, mai performanți? Cum putem îmbunătăți atmosfera de lucru la birou?
[feature_box style=”28″ alignment=”center”]
Probabil acestea sunt doar câteva din întrebările pe care vi le puneți când vine vorba de angajați și atmosfera de zi cu zi de la birou. Fiecare dintre noi știm că un mediu de lucru mai placut generează performanța.
O atmosferă plăcută în companie face ca oamenii să lucreze cu plăcere, cu drag, ajung la birou cu inima deschisă și pleacă (chiar dacă sunt obosiți) cu zâmbetul pe buze.
Cu toții știm că un moral ridicat trece mai ușor peste obstacole și găsește soluții inovatoare pentru orice probleme apar. Atmosfera de lucru este legată foarte mult și de relația angajat-angajator, precum și de recunoașterea meritelor.
Acest articol se dorește a fi un semnal de alarmă pe de-o parte, iar pe de altă parte să ofere câteva idei generale care pot fi aplicate în compania pe care o conduceți sau compania în care lucrați. Atmosfera plăcuta este legată de moralul angajaților și de motivarea acestora. Un moral ridicat însemnă automat o atmosferă plăcută de lucru.
[/feature_box]
1.Ai un catalizator în echipă?
[feature_box style=”28″ alignment=”center”]
Trebuie să înțelegem că moralul este contagios, se ia rapid.
Cu cât sunt mai mulți oameni cu un moral ridicat, cu atât șansele ca acesta să se extindă sunt mai mari. Uneori într-un departament este de ajuns o singură persoană cu un moral foarte ridicat pentru a ridica moralul tuturor celorlalți angajați. Alteori este de ajuns ca un angajat să aibă un moral foarte scăzut astfel încât să-i “infecteze” pe toți ceilalți angajați. Prin urmare, soluția este simplă, anume, dacă nu ai un catalizator în echipă ar fi timpul să-l găsești.
Această “problemă” poate fi rezolvată într-un mod foarte simplu încă de la faza de recrutare.
Astfel că atunci când faci recrutarea, apleacă puțin atenția și la moralul celui pe care-l angajezi. Poate fi un criteriu foarte bun mai ales atunci când sunteți indecis între doi potențiali angajați. Caută acești oameni, găsește-i și angajează-i!
Mai jos veți găsi o serie de idei practice descrise pe scurt, cu amendamentul că se pot adapta. Ce funcționează într-un caz nu funcționează obligatoriu și într-un alt caz. Reține, atunci când o idee nu funcționează, nu insista, schimb-o și încearcă altceva. Toate ideile de mai jos pot duce la o atmosfera mai plăcută în companie și la un sistem de motivare non-financiară ce are în spate principiile recompensei și al recunoașterii.
[/feature_box]
2.Postit-urile
[feature_box style=”28″ only_advanced=”There%20are%20no%20title%20options%20for%20the%20choosen%20style” alignment=”center”]
Incercați să găsiți și o altă utilizare a postit-urilor decât cea obișnuită. Fie că ești șef sau coleg poți lăsa mesaje drăguțe în biroul colegilor de genul: „Mulțumesc pentru ajutorul oferit ieri”. Să ai o zi excelentă!” „Sper să ai o zi plăcută, zâmbește (însoățit de un smile face)”. Postit-urile cu mesaje drăguțe pot fi lăsate pe monitor, pe birou, pe parbrizul mașinii, practic în orice loc asociat celui care trebuie să-l primească.
[/feature_box]
3.Muzica
[feature_box style=”28″ only_advanced=”There%20are%20no%20title%20options%20for%20the%20choosen%20style” alignment=”center”]
Atât timp cât nu devine derajantă e binevenită oricând. Muzica este foarte antrenantă pentru wake up dimineața, în pauze sau în momente de respiro. Oricând puțină muzică este binevenită. Creează o atmosferă plăcută, exceptând cazul în care se lucrează cu atenție maximă, iar muzica poate deveni un factor perturbator. Astfel, fie că ești șef sau coleg, găsește o cale prin care să oferi puțin ritm angajaților. Incearcă fel și fel de ritmuri, începând de la hip hop până la muzică clasică. Cu siguranță unele genuri vor fi mai primite de angajați. Am întâlnit un caz la o companie din România, unde oamenii au mers mai departe și anume au numit un DJ al zilei. Era o firmă de producție, iar în fiecare zi, unul dintre angajați oferea play-list-ul sau cd-urile ce urmau să fie ascultate în ziua respectivă. Practic, în acest fel oamenii se cunoașteau mai bine și așteptau dimineața curioși să vadă “ce muzică va pune Costel astăzi, pentru că este rândul lui”. Ideea a fost foarte bine primită și funcționează și astăzi.
[/feature_box]
4.Prietenul secret
[feature_box style=”28″ only_advanced=”There%20are%20no%20title%20options%20for%20the%20choosen%20style” alignment=”center”]
Aceasta metoda se practica mai mult in team buildinguri, insa este foarte binevenita si in cadrul unui departament/ firma. Practic, fiecare isi scrie numele pe cate un biletel, acestea sunt introduse eventual intr-o caciula pentru amuzament si fiecare trage cate un biletel cu un nume. In decrusul intregii luni fiecare trebuie sa-i faca un cadou/supriza celui al carui nume este pe biletelul extras. Acestia isi vor face cadouri intre ei fapt care va crea o atmosfera placuta si de amuzament in timpul petrecut la munca. Provocarea este ca ficare cadou sa se incadreze intr-un plafon maxim de gentul 3-5 Ron.
[/feature_box]
5.Mesaje motivatoare de recunoaștere
[feature_box style=”28″ only_advanced=”There%20are%20no%20title%20options%20for%20the%20choosen%20style” alignment=”center”]
Afiseza mesaje motivatoare in locuri vizibile. Pot fi scrisori de multumire de la clienti sau de la parteneri. Aceasta este o ocazie de a reaminti ca se poate, ca sunt oameni care apreciaza munca lor. Daca sunteti sefi puteti incerca chiar si varianta unei scrisori de multumire din partea dumneavoastra.
[/feature_box]
6.Cadouri din vacanță
[feature_box style=”28″ only_advanced=”There%20are%20no%20title%20options%20for%20the%20choosen%20style” alignment=”center”]
Cadoul din vacanta devine obligatoriu mai ales cand esti sef. In cazul in care ai foarte multi angajati ofera macar celor aflati in imediata ta subordine. Nu trebuie sa fie cadouri scumpe, trebuie sa fie mai mult simbolice, ca un semn de apreciere, un semn al reintoarcerii. Ele transmit mesajul “V-am dus dorul si ma bucur sa va vad”.
[/feature_box]
7.Concedierile
[feature_box style=”28″ only_advanced=”There%20are%20no%20title%20options%20for%20the%20choosen%20style” alignment=”center”]
Orice companie face angajari si concedieri totodata. Aceasta idee nu isi are meritul de a crea o atmoasfera placuta, ci mai degraba acela de a preveni un eventual disconfort la locul de munca. Trebuie, ca manager, sa ai un sistem transparent de “concedieri”. Practic, orice concediere trebuie sa aiba un pas anterior. O discutie privind performantele, un avertisment ferm inainte de concediere. Oamenii nu trebuie sa stea cu o grija de genul: “Oare cine urmeaza, oare eu urmez eu?” Atunci cand concediezi transmiti un mesaj foarte puternic catre angajati si nu conteaza atat concedierea, cat maniera in care o faci. Sunt multi manageri care-i “lasa sa stea cu stres, sa stie ca daca nu-si fac treba ii dau afara”. Poti sa-i lasi sa stea in stres, insa asteapta-te sa plece cu prima ocazie ivita. Trebuie sa invatam sa facem o diferenta foarte fina intre respect si frica. Solutia este simpla, nu trebuie sa concediezi pur si simplu, exceptand cazurile grave, ci trebuie sa ai o procedura cunoscuta de angajati , o discutie in care li se atrage ferm atentia ca urmeaza o concediere in cazul in care nu cresc performantele sau nu-si revizuiesc performantele, in functie de situatia respectiva.
[/feature_box]
8.Angajatul lunii
[feature_box style=”28″ only_advanced=”There%20are%20no%20title%20options%20for%20the%20choosen%20style” alignment=”center”]
Este o metoda destul de sensibila si ca orice metoda de motivare non financiara suporta riscurile ei. Este posibil sa functioneze foarte bine sau din contra, poate sa nu functioneze deloc. Am cunoscut in companii autohtone ambele cazuri. In cazul in care te hotarasti sa demarezi un astfel de program trebuie sa-l adaptezi perfect activitatii. De exmplu, poti sa-l numesti : Angajatii de 5 stele. Aici, de exemplu poti cumula mai multi factori iar accesul la statutul de “angajat de 5 stele” sa poata fi castigat de mai multi angajati. Acest statut poate sa se piarda sau poate nu. In momentul in care ajung toti angajatii la acest statut se poate lansa o noua provocare si anume cresterea la 6 stele. De exmplu, in vanzari poate fi ceva de genul: Consultantul in vanzari care creste vanzarile cu 5%, castiga 5 clienti noi in firecare luna si nu pierde nici un client devine agent de 5 stele. Pot fi inmanate la un moment dat insigne care sa marcheze acest lucru. Sunt multe feluri de a asimila “angajatul lunii” in compania dumneavoastra. Functioneaza de obicei dintr-un motiv simplu. Sunt oameni care au nevoie de competitie si de provocari. Oferiti aceste lucruri cu masura si veti aduce un plus de atmosfera placuta in companie.
[/feature_box]
9.Cât de multe știi?
[feature_box style=”28″ only_advanced=”There%20are%20no%20title%20options%20for%20the%20choosen%20style” alignment=”center”]
Este o idee pe care n-o s-o detaliez, doar vi-o spun. Pentru oameni, inainte de toate nu contaza cat de multe stiti, ci cat de mult va pasa. Este valabil nu doar pentru sefi, ci si pentru angajati. Aici este momentul in care fiecare dintre angajati poate aduce un aport atmosferei de lucru.
[/feature_box]
10.Newsletter-ul companiei
[feature_box style=”28″ only_advanced=”There%20are%20no%20title%20options%20for%20the%20choosen%20style” alignment=”center”]
Dincolo de promovarea serviciilor sau a produselor sunt binevenite si newsletter urile interne. A ajuns sa fie o practica obisnuita si in companiile din Romania. Trebuie sa retinem ca newsletterul trebuie sa fie mai mult decat o informare tehnica. Newsletterul trebuie umanizat. In el trebuie surprinse evenimente din comanie, anuntarea zilelor de nastere, realizari ale angajatilor etc. Chiar daca pare greu de crezut, oamenii vor vrea sa apara in acest newsletter.
[/feature_box]
11.E-mail-uri de mulțumire
[feature_box style=”28″ only_advanced=”There%20are%20no%20title%20options%20for%20the%20choosen%20style” alignment=”center”]
Nu te costa nimic sa trimiti un e-mail de multumire. De obicei trimitem numai emailuri cu ragaminti sau taskuri. Am putea trimite si cu mesaje de multumire sau de apreciere. Nu trebuie sa fie emailuri lungi si elaborate, ci pot fi scurte si la obiect: Ai facut o treaba excelenta. Felicitari!O sa ajung in biroul tau sa-ti multumesc, pana atunci insa iti scriu. Apreciez ajutorul tau!
[/feature_box]
12.Comunicarea rezultatelor
[feature_box style=”28″ only_advanced=”There%20are%20no%20title%20options%20for%20the%20choosen%20style” alignment=”center”]
Un vechi proverb spune: cand bei apa adu-ti aminte cine te-a ajutat sa sapi fantana. Este bine sa-ti asumi merite, mai ales atunci cand acestea exista. Adu-ti insa aminte de cei care au contribuit la succes si comunica-le acest lucru. Nu felicita numai team leaderul, felicita intreaga echipa! La capatul opus, chiar am un exmplu real recent care mi-a ajuns la urechi: “Haideti mobilizati-va sa avem rezultate ca pierd excursia in Ibitza”. Va dati sema ca instantaneu a scazut interesul angajatilor, iar pus in proverb ar fi: “Deci noi angajatii care te ajutam sa sapi fantana nu vom avea acces nici macar la o cana de apa”. In concluzie, comunica rezultatele in mod corect, apreciaza corect, iar daca oferi premii, ofera-le tuturor celor care au avut o contributie.
[/feature_box]
13.Cafeaua de dimineață
[feature_box style=”28″ only_advanced=”There%20are%20no%20title%20options%20for%20the%20choosen%20style” alignment=”center”]
Ocazional poti sa faci o surpriza placuta angajatilor sau echipei. Mergi mai devreme la serviciu, asteapta-i cu o cafea facuta de tine sau dupa caz cu un ceai. Vor aprecia mai mult decat iti imaginezi.
[/feature_box]
Concluzii despre motivarea echipei
Ideile sunt multe, probabil o sa mai continui seria de expuneri pe acest subiect. Practic, trebuie numai putina creativitate pentru a gasi idei inovatoare. Toate aceste idei motiveaza non financiar in cele mai multe cazuri. Vreau sa se inteleaga foarte bine: un sistem de stimulare si recompensa nu exclude aplicarea in paralel a unui sistem de sanctiuni. Din contra, trebuie pastrat un echilibru intre aceste doua surori: recompensa/recunoastre si sanctiune. Dupa cum am mentionat si la inceput trebuie sa fim constienti ca nu functioneaza toate ideile in toate companiile. Testati-le si alegeti-le doar pe cele care functioneaza! In plus retineti ca de regula aceste idei au o durata de viata, in sensul ca la un moment dat ideea s-ar putea sa nu mai functioneze. Nu insista, gaseste o alta idee sau imbunatateste ceva la ea!
Alege Excelența! Alege Extreme Training! Alege să fii mai bun!
Marian Rujoiu, CEO Extreme Training