Fie că ești un coach experimentat fie că acum ai pășit pe acest drum știi că unealta noastră de lucru este Întrebarea. Sunt multe întrebările folosite în coaching. Ne folosim de întrebări pentru a ajuta clientul să privească lucrurile din unghiuri diferite, pentru a naște momente „aha”, momente de introspecție generatoare de soluții.
Oricât de experimentați suntem, uneori picăm în capcane purtați de dorința noastră de a însoți clientul cât mai eficient.
În rândurile următoare o să vorbesc despre cele mai des întâlnite greșeli în formularea întrebărilor.
Întrebări folosite în coaching – formulări greșite 🙂
Întrebările închise
Sunt acele întrebări al căror răspuns este Da sau NU. Întrebările închise au „darul” de a bloca conversația și a purta clientul în locuri în care a mai fost și nu a reușit să iasă singur. De câte ori de observi folosind întrebări închise reformulează întrebarea folosind „Cum” sau „Ce”
Întrebările care sugerează opțiuni
Sunt acele sfaturi deghizate în întrebări. Uneori, credem că știm ce își dorește clientul și îi oferim soluția sub forma unei întrebări: Nu crezi că X este de dorit?, Te-ai gândit să…?
Sfaturile au o mare „calitate”: sunt oferite pentru a nu fi urmate. Coach-ul este un profesionist nu un prieten care te sprijină la o discuție la cafea.
Întrebarea perfectă
La început de drum, avem tendința de a căuta acea întrebare perfectă care va dizolva toate dilemele clientului și îi va revela nenumărate noi unghiuri de vedere. Ei bine, întrebarea perfectă nu există. Coachingul este un proces iar întrebarea perfectă este formată dintr-un lung șir de întrebări simple, naturale, născute din curiozitate. Folosește-ți curiozitatea și compasiunea și astfel vei reuși să ghidezi clientul în mod eficient și profesionist.
Tirul de întrebări
Nu suntem anchetatori! Reformularea aceleași întrebări și supunerea clientului unui tir nu va reuși decât să îl obosească sau enerveze. Scopul nu este să îl forțăm pe client să accepte viziunea noastră. Noi suntem doar un far de coastă dar corabia îi aparține total clientului.
Întrebările interpretative
Sunt acele întrebări care traduc o propoziție a unui client într-o afirmație. De exemplu, clientul spune „ mă duc la birou fără nicio plăcere” iar coach-ul întreabă: „de când urăști acest job”. Interpretările nu duc nicăieri și creează piste false plus că pot îndepărta clientul dându-i senzația că nu este înțeles
Întrebări retorice
Sunt acele întrebări ce maschează o afirmația prin introducerea interogației. Întrebarea retorică este un semn că am ieșit din neutralitatea profesională și lansăm (pre)judecăți.
De ce?
Prin De ce-uri îl punem pe client în poziție defensivă. De ce-ul poate fi perceput fie ca agresiv fie intimidant. Rolul nostru nu este să îl punem pe client la colț sau să îl obligăm să se justifice. Este util să îl ajutăm pe client să înțeleagă situațiile nu să le justifice. De aceea De ce-urile trebuiesc înlocuite cu forme mai blânde născute din curiozitatea de a înțelege nu din justificări
În concluzie despre întrebările folosite în coaching
Uitându-te la greșelile de mai sus ai putea să spui că acestea nu sunt întotdeauna capcane. Așa este, nu întotdeauna, ci doar de cele mai multe ori. Este important să înțelegi sensul în care am sugerat că acestea pot fi capcane, rămânând la latitudinea ta să decizi când să le folosești sau nu.
Nu am intenția de a spune ca ceea ce am prezentat mai sus reprezintă singurele capcane posibile. Am încercat să îți împărtășesc câteva greșeli observate de mine în cadrul cursurilor de coaching pe care le susțin și te invit să practici pentru a descoperi greșelile tale, pentru că eu unul nu am găsit un profesor mai bun decât experiența.
Spor!
Scris de Marius Dumitrenco
Trainer Curs Coaching