Un status update de acum câteva zile de pe Facebook al lui Stephen Covery ne-a adus aminte de o problema frecventă în mediul de lucru și care adesea riscă să afecteze major motivația, implicarea și, evident, rezultatele muncii. Ideea de la care pornea Stephen Covey era aceea că în viață există riscul ca oamenii să te rănească (intenționat sau nu) și că problema principală în aceste situații nu este faptul că alții te-au rănit/dezamăgit, ci modul în care ai decis tu să reacționezi.
În acest context, articolul de pe Harvard Business Review al lui Amy Gallo despre cum să colaborăm cu persoanele pe care nu le putem suferi (titlul e chiar mult mai dur: “Cum să lucrezi cu un coleg pe care îl urăști”), ni se pare o continuare inspirată a soluției despre care vorbea și Covey. În esență, mingea nu este în terenul celui care te enervează/dezamăgește/supără, ci în al tău. Iar atunci când o încărcătură emoțională negativă de acest fel riscă să îți afecteze atmosfera la birou și performanța făcându-te să te concentrezi aproape exclusiv pe relația tensionată și nesemnificativ pe ce ai de realizat, decizia de a schimba ceva nu mai are nevoie de argumente suplimentare.
Iată care sunt recomandările lui Amy Gallo:
1. Controlează-ți reacțiile. Sfatul lui Daniel Goleman este ca în interacțiunea cu o persoană nesuferită să îți concentrezi atenția nu pe ceea ce face persoana respectivă ci pe reacțiile tale (pe care, cel puțin teoretic, ar trebui să le poți controla).
2. Nu vorbi despre nemulțumiri. Sunt cel puțin două motive pentru care nu trebuie să faci asta: riști să te pui pe tine într-o lumină negativă și să tensionezi și mai mult atmosfera în spațiul limitat al biroului (unde emoțiile negative au cel mai mare potențial de a fi contagioase).
3. Gândește-te dacă problema nu e cumva la tine și nu la ei. Mai ales în situația în care ai din ce în ce mai des nemulțumiri vizavi de colegii de birou, poate că un exercițiu de auto-analiză este necesar.
4. Petrece mai mult timp lucrând cu persoana respectivă. Oricât de ciudat ar suna, un proiect care necesită coordonare și cooperare are șanse mari să te ajute să înțelegi mai bine reacțiile celuilalt și să le interpretezi în altă “notă” emoțională.
5. Oferă feedback. Cu atenție, evident, pentru că atunci când e vorba de percepții discuțiile de feedback nu sunt niciodată nici comode și nici ușoare. Dacă însă ai depășit stadiul de percepție și este evident că persoana cealaltă are o problemă de atitudine, feedback-ul este absolut necesar.
6. Adoptă o atitudine de genul: “nu îmi pasă”. În situațiile în care nu poți oferi feedback, detașarea este cea mai bună soluție. Concentrează-te pe CE în loc de CINE.
Citește tot articolul How to Work with Someone You Hate pentru mai multe informații despre sugestiile de mai sus și două studii de caz care pun totul în perspectivă.
“It is inevitable that people will hurt us in life. Sometimes unintentionally or intentionally. Remember that it’s not what people do to us that hurts us. It’s how we choose to respond to what they do to us that hurts us. We can be proactive and choose our response. In spite of others, we can choose our life based on our values and purposes. How can you prepare yourself to respond the way you would like, based on your principles and values, rather than reacting to hurtful things? How can you free yourself from the weaknesses of others?” (Stephen Covey)
Sursa: http://www.portalhr.ro/cum-sa-lucrezi-cu-cineva-care-te-enerveaza/