Caută
Close this search box.

Brandul şi brandingul personal: de ce contează şi cum ne ajută?

branding personalIstoria brandului începe cu mult mai multe secole înaintea utilizării lui frecvente în societățile moderne. Evoluția sa se concentrează în esența unui singur cuvânt: putere. Puterea cu care conceptul de brand a depășit barierele temporale și spațiale, puterea cu care a cucerit un loc semnificativ în societățile noastre, puterea în jurul căreia produsele, organizațiile și persoanele capătă un renume și o imagine și, în sfârșit, puterea care domină percepțiile și reprezentările colective. Brandul a devenit un cuvânt la modă, deși el niciodată nu a lipsit ca fenomen din comportamentul oamenilor de-a lungul timpului.

Brandurile puternice sunt brandurile care rezist timpului și care se adaptează mediului din care fac parte. Ciclul de viață al unui brand este direct proporțional cu modul în care avem grijă de el și modul în care îl gestionăm. Richard Elliott  sugerează câteva reguli pentru construirea brandurilor puternice: „Contează oferta valorii: beneficiile emoționale, simbolice și cele funcționale[…]. Coerența în timp este importantă – mențineți simbolurile, imaginile și atributele. Investițiîncontinuu în branduri”.Rezultatul aplicării acestor reguli rezidă în multitudinea brandurilor care supraviețuiesc competiției și care se află peste tot în jurul nostru: „Prin intermediul undelor radio, sunt rostite numele brandurilor, însoțite fiind de anumite efecte sonore. La televizor, sunt imprimate pe ecran. Pe printuri, apar în formă scrisă și în ilustrații […] acestea marchează  tot ce folosim sau purtăm”.

Sinele este o structură socială și se formează în cadrul experienței sociale. Acesta nu este doar o organizare, o interiorizare a atitudinii relațiilor sociale, ci se dezvoltă plecând de la judecăți pe care celălalt le emite asupra lui în interiorul unui context social în care individul și acest celălalat interacționează.Așadar, sinele este modelat de mediul social în care se dezvoltă și de judecățile celor din jur cu privire la el. Drept urmare, reiese că identitatea socială este mai degrabă una normativă, în care sinele este ceea ce ar trebui să fie ca răspuns la presiunile sociale, și nu ceea ce este cu adevărat. Pe de altă parte, sinele devine răspuns la așteptările sociale, ceee ce motivează individul să aibă o imagine mai bună și ceea ce permite o construire a unui brand personal de calitate.
Alt ingredient al brand-ului este reputația. În general, reputația are meritul de a contribui la scrierea istoriei, întrucât legendele despre oamenii cu o bună reputație fac parte din patrimoniul cultural al țărilor, ceea ce ajută la formarea atitudinilor și a conduitelor oamenilor.  În literatura de specialitate, reputația este văzută ca ceea ce e de obicei spus sau crezut despre caracterul unei persoane într-o manieră pozitivă și distinsă și o scală de apeciere a locului fiecăruia în societate,ceea ce înseamnă că fiecare individ are o anumită aură de renume în jurul său, prin care își câștigă un loc în societate.
Așa cum afirmă și Wally Olins brandingul și-a depășit atât de mult originile comerciale încât putem vorbi despre un brand al persoanei, nu doar despre un brand al produsului sau al organizației. Brandul personal începe cu autenticitatea persoanei, acel fel de a fi unic, care poate fi arătat lumii exterioare și cu care poate să își atingă anumite obiective: „Fiecare persoană are un mod specific de a fi uman. Această idee a pătruns foarte adânc în conștiința modernă datorită faptului că este una novatoare. Înainte nimeni nu se gândea că diferențele dintre ființele umane au vreo semnificație”.
Brandul personal se construieşte prin eforturi susţinute şi bine gândite, astfel încât nimeni nu se naşte cu o capacitate de creare şi gestionare a brandului. Cu toţii avem nevoie de ajutor în acest domeniu.
Articol realizat de Mădălina Roman, Extreme Training
6 ebookuri extreme training

Descarcă gratuit 6 ebookuri in format PDF

Unde îți trimitem ebookurile?

Ce e-bookuri primesti?

Vezi informații confidentialitate prin click aici!

Vezi termeni și Condiții utilizare website Extreme Training prin click aici!