„Dacă dai un pește unui om, îl hrănești pentru o zi; dacă îl înveți să pescuiască, îl hrănești pentru o viață” – Proverb chinezesc.
“…și, în plus, poți să-i ceri taxa de protecție pentru fiecare pește pe care-l prinde….” – Comentariul unui binecunoscut șef al mafiei italiene.
Ca toate banalitățile despre succes, viață, dragoste, fericire ș.a.m.d. pe care le găsim repetate la nesfârșit în cărțile de self help sau în seminariile, așa zise, motivaționale, și proverbul acesta conține un adevăr evident: e mult mai eficient să înveți un om cum să se descurce singur în anumite situații, în loc de a-i rezolva mereu tu problema. Aceasta din urmă este, de altfel, singura cale de a-l ajuta să crească și să se dezvolte.
Pe de altă parte, aceasta nu poate fi întreaga poveste: în timp ce, desigur, e o idee pozitivă să faci training de pescuit și să determini un om să pescuiască singur, mă cam îndoiesc că cineva cu stomacul gol ar avea chef și răbdare să asculte un trainer obișnuit să îi povestească teoriile minunate despre seminificația pescuitului sau să se implice în exerciții motivaționale pentru a “unleash the fisher within”.
Și dacă, din întâmplare, trainingul de pescuit va trebui să se facă cu bani obținuți de la finanțări și fonduri structurale în care, de obicei, fiecare parte implicată – funcționari, politicieni, fundații, firme, traineri ș.a.m.d. – se gândește, în primul rând, cum să–și umple propriul stomac și buzunar, e clar că acest potențial pescar independent va avea toate șansele să moară de foame de mai multe ori înainte să fie în stare să prindă primul pește.
Presupunând totuși că situația nu ar fi așa urgentă și dramatică, deci poate să aștepte mâncarea până când va fi în stare să pescuiască singur, consider că predarea pescuitului în vederea rezolvării problemelor de hrană rămâne totuși o idee destul de limitativă. Care este, de fapt, ideea standard de training? Se identifică o problemă, se alege o soluție, se analizează nevoile de training și se livrează.
Cu alte cuvinte, s-ar putea ca învățarea pescuitului să rezolve oarecum problema contingentă, dar, aproape sigur, nu îi rezolvă problema “pe viață”. În primul rând – de ce pescuit și nu altceva? Poate persoana respectivă are talent pentru activități diferite decât pescuitul și ar putea să fie mai mult de folos în alte domenii. Apoi, chiar dacă omul învață să pescuiască ca un profesionist, dacă peștele se termină, sau trebuie să se mute în pădure, sau rămâne fără undiță, tot o să rămână fără resurse de a se descurca singur și iar va trebui să ne ocupăm de el.
Așa, ca idee, alături de a furniza “rețete” și metode de pescuit, mi s-ar părea mult mai eficient să se predea niște principii care se vor putea aplica indiferent că vorbim de pescuit, vânătoare, agricultură.
Și, în orice caz, în loc de a-l forța să devină pescar, l-aș învăța să descopere domeniul în care este într-adevăr bun și cum să-și folosească talentul pentru a realiza un produs sau serviciu care poate fi schimbat cu pește, carne sau orice vrea el.
Sau, cel mai bine, lucrul care se aproprie mai mult de ideea mea de training sau de maieutica socratică la care fac mereu referire, l-aș ajuta să își găsească singur niște principii care l-ar face capabil să înțeleagă dacă într-o anumită situație e mai eficient să pescuiești, să sapi sau să faci comerț; principii care, de asemenea, i-ar permite să înfrunte cu succes pescuitul, vânatul, lupta sau orice sfidare i-ar pune în față situația.
Așadar, avem diferite metode de a înfrunta o situație în care cineva nu se descurcă:
- îi rezolvăm noi problema pe moment, cu rezultatul că o să ne cheme de fiecare dată când apare problema respectivă
- îi învățăm cum se rezolvă problema specifică, nu ne va mai deranja cu acest aspect, dar o să apeleze la noi de fiecare dată când apare ceva care deviază de la ce i-am învățat
- îi învățăm niște principii cu care pot rezolva probleme asemănătoare. Astfel, o să apeleze la noi numai dacă ceea ce apare este complet inedit
- lămurim împreună care sunt obiectivele de atins și îi învățăm cum să-și pună mintea la contribuiție față de orice problemă și, dacă apare ceva complet inedit, cum să faca rost de informația care îi trebuie fără să fie nevoie să apeleze la noi
E clar că, cu cât mergem mai mult spre a crea independență, cu atât mai mult răspunsul devine mai greu și riscant, iar angajamentul cerut din partea ambelor părți mai mare.
În afară de situația de “cerșit pur” la nivelul unu, de obicei trainingul obișnuit se situează la nivelul doi unde se furnizează rețete clare și simple pentru a rezolva o situație specifică.
A trece la nivelul 3 sau 4 necesită, desigur, un efort de pregătire și de încredere în persoana respectivă, ceea ce foarte puțini au dorința de a înfrunta; efort care reprezintă adevărata cheie a dezvoltării, singurul care poate da rezultate adevărate pe termen lung. Toată povestea asta, bineînțeles, e posibilă dacă am trăi în cea mai bună variantă dintre lumile posibile unde oamenii chiar au dorința de a crește și de a învăța.
În realitate, de multe ori lumea stă așezată și așteaptă să i se aducă pește; iar dacă încerci să-i înveți să pescuiască, o să înceapă pur și simplu să-și plângă de milă în dreapta și stânga și să caute pe altcineva dispus să le dea peștișorul zilnic. Dacă totuși sunt forțați să se apuce de pescuit, vor invoca faptul că undița nu e bună, că bate soarele, că miroase urât, că e umed, că acolo nu se gasește pește șamd; așa că, de multe ori, soluția mai comodă pentru toți este să rezolvi problema cumva și să amâni problemele de dezvoltare.
Bineînțeles, nici vorbă de a găsi pe cineva dispus într-adevăr să învețe cum să se descurce, să–și pună mintea la contribuție, să aibă inițiativă, să-și asume un risc personal, mai ales într-un context corporatist unde se face tot posibilul să se descurajeze inteligența, inițiativa și gândirea independentă.
Așadar, propun să ținem și noi cont de înțelepciunea chinezească și – când este posibil – să învățăm lumea cum se rezolvă o problemă.
Dar să nu uităm ce-am zis: dacă i-am învățat să pescuiască, o să mănânce atâta timp cât este pește, dacă îi învățăm principiile pescuitului, le va aplica și în alte domenii, la nevoie.
Și dacă îi învățăm să își pună mintea la contribuție și să aibă curaj și inițiativă, de fapt am creat un potențial leader.
Și, poate, într-un final , o să conștientizăm că adevărata sarcină a unui leader nu este de a crea roboți dresați, ci chiar de a crea alți leaderi.
Un salut,
Bruno
Articol scris de Bruno Medicina – trainer Extreme Training
[button_2 color=”red” align=”center” href=”https://www.traininguri.ro/predator-selling/”]Curs Predator Selling[/button_2]