În noiembrie 2006 mi-a fost oferită, pentru prima dată, poziția de manager al unei echipe. Lucram în asigurări de viață la cel mai puternic brand din piață și am avut senzația că l-am apucat pe Dumnezeu de picior. Până atunci lucrasem vreo 3 ani la stat, în învățământ, iar în asigurări aveam 4 luni de “experiență”, în care n-am avut timp să înțeleg cu adevărat cu ce se mănâncă domeniul acesta plin de provocări.
Și iată-mă manager peste o echipă de 8 oameni, aproape toți oameni de vânzări experimentați (aveam și doi oameni noi, cu experiență sub 6 luni), foarte buni și cei mai productivi din agenție. Iar ceea ce mi se părea floare la ureche sau, cel puțin, nu prea greu de făcut, s-a transformat într-o trezire dureroasă la realitate. Ceea ce am experimentat în primele 6 luni mi-a fost lecție pentru ceea ce trebuie făcut cu un manager la început de drum ca să i se crească șansele de reușită (cu impact în organizație).
Mi se întâmplă să mă întorc în timp la momentele de atunci și să îmi amintesc că am trecut printr-o multitudine de trăiri, nu neapărat în ordinea aceasta: entuziasm, curiozitate, dorință de a demonstra că pot, frustrare, nemulțumire, ambiguitate, nesiguranță, incompetență… .
Mai târziu, după ce am condus a doua echipă și am început să livrez și cursuri, am realizat că toate acestea s-au întâmplat pentru că nu s-au întâmplat altele (cele potrivite) sau pentru că atunci când s-au întâmplat cele potrivite, acestea nu au fost repetate, întărite, continuate. Și așa mi-am dat seama cât de importante sunt câteva mici-mari chestii pe care este important să le facă organizația (prin managerul direct, în primul rând) pentru a crește rapid și sigur un manager nou.
Dacă te afli în situația aceasta sau îți dorești să promovezi pe o funcție de management de oameni și echipe, sunt convins că te vor ajuta cele scrise mai jos (pe mine sigur m-ar fi ajutat). Astfel, asigură-te că:
- Îți este clar ce se așteaptă de la tine (ce să știi, ce să faci, cum să te comporți) până la finalul perioadei de integrare pe poziție;
- Îți este clar până când se așteaptă organizația să fii stăpân pe cele de la punctul anterior;
- Stabilești așteptări cu echipa (ce fel de comportamente și acțiuni aștepți de la ei, ce așteptări au ei de la tine), pentru a evita situațiile echivoce și pentru a încuraja colaborarea și productivitatea;
- Există și ți-a fost prezentat procesul de integrare pe noua poziție, cu acțiuni, durată, responsabili (este unul dintre elementele care te ajută cel mai mult și îți arată și preocuparea companiei pentru reușita ta);
- Este clar cine se va ocupa de pregătirea ta și care sunt responsabilitățile celor implicați (ce faci tu, ce vor face ei, ce faci dacă nu îți reușește ceva, dacă ai nelămuriri sau dacă ai temeri etc.);
- Vei avea discuții periodice formale cu managerul superior, pentru a evalua cum te simți și care este progresul (ce ți-a reușit, ce mai ai de făcut);
- Lucrurile se întâmplă așa cum au fost stabilite cu managerul tău și cu alți colegi din organizație; dacă nu, atrage atenția cât mai repede asupra acestei chestiuni;
- Care sunt indicatorii de performanță după care vei fi evaluat;
- Ai toate instrumentele necesare să îți îndeplinești rolul (laptop/desktop/tabletă cu software instalat și activat, acces la intranet/site/rapoarte, birou echipat, autoturism, cale de comunicare cu managerul tău și cu alte persoane etc.).
Eu mi-am dat seama târziu că aș fi avut nevoie de toate acestea la numirea pe post, iar lipsa lor sau faptul că au fost incomplete m-a făcut să simt multe frustrări, demotivare, ambiguitate și incompetență care puteau fi ușor evitate. Iar acestea duc foarte rapid la dorința de a renunța. Eu am avut marea șansă să am alături colegi manageri și consultanți (chiar din echipa pe care o conduceam) care m-au ajutat să trec peste frustrări, oferindu-mi sfaturi, feedback, timp petrecut alături de mine și răbdare (exact ce ar fi trebuit să îmi ofere managerul direct și/sau trainerul).
Prin urmare, acceptă provocarea primei tale poziții de management și ai curajul să ceri de la managerul tău și de la organizație (fie că este vorba de oamenii de la Resurse umane, de la Training sau din departamentul în care lucrezi) claritate, sprijin, exemple, instruire , provocări, comunicare continuă și deschisă, feedback. Succes!
Articol scris de Valentin Manea, trainer curs Management, Leadership și Vânzări.