Dacă te-ai hotărât să începi o afacere, asigură-te că ai un bun plan de afaceri. Îndrăznește să pui pe hârtie toate visele și speranțele tale legate de evoluția afacerii. Unele dintre cele mai importante aspecte pe care le vei avea în vedere pentru întocmirea planului sunt misiunea și viziunea afacerii.
Misiunea sintetizează legea existenţială a unei organizaţii şi explicitează viziunea acesteia. Ea determină evoluţia organizaţiei în sensul transformării viziunii în realitate. Deci, exprimarea viziunii în legătură cu ceea ce trebuie să facă firma pe termen lung reprezintă, în sensul cel mai larg, misiunea firmei. În altă ordine de idei, misiunea unei afaceri poate reprezenta rațiunea de a fi și de a crea valoare pentru societate.
Viziunea unei organizaţii reprezintă o stare ideală proiectată în viitor şi care configurează o posibilă şi deziderabilă dezvoltare a organizaţiei respective. Ea presupune o gândire dinamică şi capabilă care să evalueze pe termen lung şansele de dezvoltare a organizaţiei. De cele mai multe ori, viziunea unei organizaţii redă, în linii mari, modul în care fondatorii şi-au imaginat evoluţia şi dezvoltarea afacerii, locul ei pe piaţă etc. Deşi, de multe ori, între viziunea creatorilor unei întreprinderi şi evoluţia ulterioară a acesteia există numeroase abateri, definirea viziunii unei afaceri reprezintă o condiţie intrinsecă a dezvoltării oricărei organizaţii.
În timp ce viziunea exprimă o stare ideală, posibilă, misiunea exprimă o evoluţie programabilă, bazată pe fapte şi date concrete despre această stare, puternic ancorată în realitatea economică, politică şi socială a firmei.
Nu uita că este foarte important să-ți stabilești misiunea și viziunea afacerii încă de la început, astfel vei putea răspunde la întrebarea: „Cum va arăta afacerea ta peste 5 ani?”.