„Cum poate cineva să își îmbunătățească competențele de inteligență emoțională?”
Aceasta este o întrebare la care a trebuit să răspund de multe ori, iar ultima dată mi-a fost adresată de Bill George, fostul CEO de la Medtronics, în prezent profesor la Harvard Business School. Bill este co-autorul cărții Nordul real (True North), unul dintre cele mai bune volume în materie de abilități de leadership. Întrebarea lui Bill a fost una justificată; Bill folosește articolele și cărțile mele pe tema inteligenței emoționale și a leadership-ului la cursurile sale. Materialele susțin și argumentează de ce liderii necesită aceste abilități eminamente umane. Dar când se pune problema cum poate cineva să și le dezvolte, Bill a fost mereu frustrat de lipsa materialelor pe care studenții săi ar putea să le folosească.
Există multe păreri privind metodele de a augumenta abilitățile de inteligență emoțională; Consorțiul pentru Inteligență Emoțională Organizațională (Consortium on Emotional Intelligence in Organizations) prezintă principalele practici, rezultate în urma unei analize efectuate pe studii de cercetare. O culegere, publicată în 2008 de Harvard Business School Press le pune în practică. Autorii culegerii sunt colegii mei, Annie McKee de la firma de consultanță Teleos, Richard Boyatzis profesor la Școala de Management Weatherhead de la Universitatea Case Western Reserve și Frances Johnston, coleg cu Annie. Reuven Bar-On este editorul-șef al unui alt volum excelent, „Îndrumarea indivizilor către inteligență emoțională” (Educating People to Be Emotionally Intelligent).
Dar metoda pe care eu o consider cea mai interesantă este cea testată în prezent la Universitatea Google. Cu câteva luni în urmă am ținut o prelegere la Googleplex susținând că IQ-ul nu este singurul factor care poate fi folosit pentru a-i identifica pe cei ce vor excela și cei ce pot deveni adevărați lideri. Cu precădere la Google, unde un IQ ridicat pare să fie condiția universală pentru angajare (și o competență vitală pe care toți angajații trebuie să o aibă pentru a-și păstra postul), te-ai aștepta ca alte aspecte, cum ar fi inteligența emoțională, să fie factorul care face diferența dintre angajații de top și cei mediocri.
În prelegerea mea de la Google am trecut în revistă principalele circuite neuronale care stau la baza inteligenței emoționale: auto-evaluarea și identificarea sinelui, auto-controlul și empatia – abilități ce facilitează eficacitatea interacțiunilor și a relațiilor. De asemenea, am descris noi studii ce prezintă metode care pot dezvolta circuitele neuronale bazate pe conștiința de sine.
În prezent, Universitatea Google oferă un curs de inteligență emoțională ce folosește conștiința de sine pentru creșterea coeficientului de IE. Profesorii ce susțin acest curs sunt Mirabhai Bush, directorul Center for Contemplative Mind in Society și Norman Fisher de la Everyday Zen Foundation. Această abordare contemplativă a dezvoltării IE ar trebui să vină natural pentru Bill George, un model de inteligență emoțională pe când era CEO la Medtronics și mediator de ani buni.
Autor:
Daniel Goleman – invitat Extreme Training