Să fii antreprenor nu-i lucru uşor! Ai nevoie de ambiţie, pasiune, dedicare, răbdare, plăcerea de a indentifica oportunităţi şi de a face afaceri, dorinţa de a fi propriul tău şef şi de a-ţi putea controla singur cât mai multe aspecte ale vieţii, rezistenţa susţinută la stres, eşecuri posibile şi riscuri permanente.
Nu vom vorbi aici despre tehnici de intervievare şi tipuri de întrebări, trucuri pentru citirea nonverbalului canditatului şi depistarea omisiunilor din CV, nici despre cum ar trebui să fie mediul de selecţie, specificaţiile de personal şi formularele de interviu.
În situaţia fericită în care, în calitate de ”tânăr” antreprenor aţi ajuns în etapa în care aveţi nevoie şi vă permiteţi să vă angajaţi oameni, trebuie să ţineţi seama de nişte sfaturi de bun simţ care vă vor ajuta la a vă găsi cele mai potrivite persoane pentru afacerea dumneavoastră. Şi probabil vei căuta la oamenii tăi unele (sau mai multe) dintre caracteristicile enumerate în primul paragraf.
[uiglyph type=”play”][/uiglyph] Aceasta este, de fapt, şi sugestia numărul 1: alegeţi oameni nu care să se potrivească neapărat cu dumneavoastră sau cu stilul dumneavoastră de muncă, ci care să se potrivească cu afacerea dumneavoastră şi cu obiectivele pe care vi le-aţi propus. Avem cu toţii tendinţa naturală de a ne asocia, fie prin muncă, fie pe plan personal, relaţional cu oameni care să ne semene, pe principiul similarităţii. Acest gen de relaţii este uşor de gestionat şi poate produce rezultatele aşteptate destul de repede, dar la un nivel uşor modest. Însă, de cele mai multe ori, o persoană cu un temperament, convingeri şi viziuni diferite de ale noastre (principiul complementarităţii) pot să ne îmbogăţească atât stilul profesional, cât şi pe cel personal. Aceste persoane ne vor ajuta să devenim mai flexibili, să adoptam mai uşor compromisurile atât de necesare, să negociem mai des şi mai bine şi pot veni cu perspective inedite care să producă şi consecinţe excelente. Toate sunt lucruri vitale pentru buna desfăşurare şi dezvoltare a business-ului nostru.
Şi încă o indicaţie: alegeţi pe cineva care să fie congruent cu afacerea dumneavoastră şi planul ei evolutiv, nu neapărat cu postul vacant şi atribuţiile, sarcinile şi cerinţele aferente acestuia. Lucrurile se schimbă rapid în zilele noastre; în general, firmele mici sunt recunoscute ca motoare de inovaţie şi improvizaţie, iar poziţiile sunt şi ele supuse adaptării la schimbare.
[uiglyph type=”play”][/uiglyph] Sfatul general numărul 2 este de a nu ne grăbi să ne facem rapid o primă impresie, o catalogare sau judecată incipientă despre candidaţii pe care îi avem la interviu. Statisticile arată că peste 70% dintre deciziile de angajare se iau în primele 5-10 minute ale interviului. Aceleaşi statistici spun că peste 95% dintre antreprenorii şi/sau managerii aflaţi în postura de angajator declară că au luat decizii de recrutare greşite. Peste 50% dintre candidaţii acceptaţi ar fi fost respinşi dacă interviul s-ar fi susţinut mai riguros şi durata ar fi fost mai mare de 30 de minute (minin 45 minute).
Spre deosebire de firmele mari, pentru un antreprenor la început de drum, cu o companie mică, aceste erori pot ”costa” foarte mult. De aceea e indicat ca înainte de a începe procesul de recrutare şi selecţie să avem foarte clar definite criteriile după care ne vom alege viitorii angajaţi. Nu ezitaţi să cereţi sfaturi în acest sens şi, chiar dacă nu vă permiteţi expertiza unei firme de HR şi recrutare sau sfatul avizat al unui consilier vocaţional, avem disponibile pe internet o sumedenie de instrumente, teste şi seturi de întrebări care să ne ajute în a ne organiza într-o manieră cât mai profesionistă interviul şi care să aibă un impact pozitiv şi concret.
Alegeţi ce vi se potriveşte şi personalizaţi-le în funcţie de aşteptările şi profilul activităţii pe care o susţineţi. Recrutarea este în legătură directă cu obţinerea rezultatelor aşteptate pe termen scurt şi mediu, stabilirea competenţelor, personalităţii, atitudinii care corespunde viziunii şi misiunii afacerii noastre. Dacă purtăm cu noi şi ţinem cont de aceste aspecte, inevitabil vom reuşi mai uşor să facem angajări bune de pe urma cărora firma să beneficieze pe termen lung.
Un antreprenor ştie că pentru orice lucru există un început. Cu puţină muncă (cu care nu sunteţi deloc străin) puteţi deveni şi un excelent interviator şi sunteti cel mai în măsură să o faceţi.
[uiglyph type=”play”][/uiglyph] O altă recomandare uşor de aplicat: deschideţi dumneavoastră drumul, direcţia şi tonul discuţiei; începeţi prin a transmite candidaţilor dumneavoastră din ce motive şi cum aţi înfiinţat compania, dorinţele, aşteptările şi chiar şi greutăţile întâmpinate în afacerea pe care o conduceţi.
Conduceţi interviul cu pasiunea cu care vă conduceţi business-ul.
[uiglyph type=”play”][/uiglyph] Dacă interviurile au loc în alte locaţii decât cele în care vă desfăşuraţi, în mod curent, activitatea, mergeţi împreună cu oamenii şi povestiţi-le cum s-a întâmplat totul. În acest timp, observaţi-i cum reacţionează. Le place locul? Îl admiră sau îl critică? Vă ascultă, vă pun întrabări sau vin cu idei de îmbunătăţire – înfrumuseţare sau deja îi simţiţi că au plecat cu gândurile în altă parte? O să vă faceţi rapid o idee despre cine ar corespunde şi cine nu.
Pasul logic următor ar fi să le expuneţi cu sinceritate avantajele importante pe care lucrul într-o firmă mică le aduce:
[uilist type=”retina” size=”25″]
- acumularea de experienţă (de regulă, companiile mici nu-şi permit costuri salariale mari, dar compensează prin alocarea de sarcini diverse plus expertiza şi mentoratul direct pe care le oferă antreprenorul/ managerul), iar dumneavoastră veţi obţine privilegiul de a vă forma un angajat în funcţie de nevoile concrete cerute de dezvoltatarea afacerii;
- program de lucru flexibil (în firmele mici relaţiile umane trec deasupra oricăror reguli şi proceduri care, şi acestea, sunt, la rândul lor, destul de minimale şi adaptabile), iar dumneavoastră veţi beneficia, prin aceste mici artificii, de o metodă foarte elegantă şi necostisitoare de motivare;
- acordarea unei libertăţi în iniţiative şi crearea de oportunităţi pentru a face lucrurile într-o manieră distinctă, de a aduce acel plus-valoare şi de a vedea impactul direct al muncii şi efortului depus, elemente care în companiile mari, cu zeci sau sute de angajaţi, sunt foarte greu de apreciat, vizualizat şi cuantificat;
- mediu prielnic învăţării, experimentării, inovării şi posibilitatea de a lua parte şi a îndruma formarea unei echipe de lucru, a unui colectiv; din nou şanse puternice de a căpăta abilităţi manageriale importante.
[/uilist]
Aşadar, da! Analizaţi cu atenţie CV-urile, pregatiţi-vă şi organizaţi-vă ca la carte procesul de recrutare, selecţie şi interviul, dar urmaţi-vă şi intuiţia personală.
Apreciaţi şi alegeţi!
Atunci când e vorba de afacerea proprie, toate sunt în joc !