În ultimul an am observat o extindere a tipului de activități la care se raportează specialiștii din resurse umane, și anume implicarea acestora și în activitatea de coaching.
Însa competențele specifice unui coach se dobândesc prin experiență, sute de ore de practică, de muncă. La toate acestea se adaugă absolvirea unor programe de specializare/ perfecționare în domeniu. Iar rezultatele obținute de cei cu care aceștia lucreaza sunt extraordinare.
Recomand tuturor managerilor, specialiștilor în resurse umane să încerce să înțeleagă rolul coachingului în organizație, să se inițieze în acest domeniu sau să apeleze la surse externe, o soluție mult mai eficientă.
Și, deoarece suntem la început de drum, haideți să răspundem la două întrebări esențiale:
1. Care sunt motivele pentru care am avea nevoie de coaching într-o companie?
Un angajat sau o echipă ar putea alege să lucreze cu un coach din mai multe motive, fără a se limita la acestea, cum ar fi:
- Un lucru urgent, complex sau interesant este în joc (o provocare, un obiectiv profesional sau o oportunitate);
- Un decalaj existent la nivel de cunoștințe, abilități, încredere sau resurse;
- Dorință de a accelera rezultatele profesionale;
- Lipsă de claritate la nivel decizional;
- Dorința de a obține succes în firmă;
- Munca și viața personală nu sunt în echilibru, apar consecințe nedorite;
- Punctele forte trebuie să fie identificate, împreună cu cele mai bune modalități de întărire a acestora etc.
- Un aspect este relevant – creșterea performanței la nivel individual sau la nivelul echipei este urmată, fără echivoc, de creșterea performanței întregii organizații.
2. Cui ne adresăm pentru coaching?
Specialiștii din acest domeniu vă pot oferi soluții extrem de interesante, după mii de ore de coaching și sute de persoane cu care au lucrat, răspunsul este prompt, argumentat și documentat. Putem solicita referințe de la cei care au trecut prin experiențe similare, putem căuta pe internet, putem să ne adresăm asociațiilor, organizațiilor de profil.
Dacă v-am trezit interesul, haideți să trecem la nivelul următor.
Ce este metoda de coaching OROC?
Vreau să vă provoc, să va prezint o modalitate prin care putem structura o sesiune de coaching, și anume abordarea OROC . Am identificat această metodă în urmă cu câțiva ani în lucrarea Coaching, de Max Landsberg. După ce o veți citi, veți trage singur concluzii și veți hotărî să mergeți mai departe, să studiați, să vă informați sau să îi lăsați pe specialiștii în coaching să intervină! Decizia vă aparține.
Dar ce înseamnă OROC? Conform acestei abordări, ședința de coaching cu o persoană poate trece prin 4 etape:
- O – Obiectiv (etapa în care se stabilește ce dorește angajatul să rezolve, să obțină după coaching)
- R – Realitatea (cum prezintă angajatul problemele reale, cum le identifică, ce efect au asupra sa, care sunt sursele problemelor, de cât timp au apărut, care sunt evenimentele)
- O – Opțiuni (ce soluții propune angajatul în vederea rezolvării problemelor identificate)
- C – Concluzii (ce va face angajatul în viitorul apropiat, cu ce resurse, ce riscuri identifică și cum va trece peste acestea)
Haideți să mergem mai departe. Ce aveți de făcut în cele patru etape prezentate mai sus? Trebuie să stăpâniți tehnica adresării unor întrebări și să nu interveniți oferind voi soluții!
[feature_box style=”3″only_advanced=”There%20are%20no%20title%20options%20for%20the%20choosen%20style” alignment=”center”]
Obiectiv – exemple de întrebări
- Ce ai vrea să discutăm?
- Ce îți dorești să realizezi?
- Ce îți dorești să realizezi în această întâlnire?
- Ce schimbări vei face după această întâlnire?
- Ce vrei să obții pentru ca timpul acesta să fie petrecut cu succes?
- Ce ar trebui să obținem astfel încât să poți realiza ceva ce acum ți-e imposibil?
- Este realist acest rezultat?
- În x minute, cât am stabilit că vom discuta, crezi că vom obține acel rezultat așteptat de tine?
Realitatea – exemple de întrebări
- Cum percepi tu lucrurile în acest moment?
- Ai trecut tu prin aceste experiențe? Cu ce ocazie? Ce s-a întâmplat?
- Se întâmplă des? De cât timp?
- Cum te afectează cele întâmplate?
- Mai sunt și alte persoane implicate/ afectate? Ele cum percep situația?
- Ce alți factori mai intervin în această situație?
- Ai demarat acțiuni în ceea ce privește rezolvarea problemelor? Ce ai obținut?
Opțiuni – exemple de întrebări
- Dacă ar trebui să faci o listă cu propuneri care ar reglementa situația, care ar fi conținutul acesteia?
- Cu ce ai începe? Poți prioritiza alternativele propuse?
- Ai mai trecut prin situații asemănătoare? Dacă da, cum ai rezolvat acele probleme? Pot fi aplicate acele soluții și în speța de acum?
- Sunt colegi/ manageri care te-ar putea ajuta? Cum?
- Ce te motivează cel mai mult din lista de mai sus?
- Care sunt beneficiile obținute și care sunt minusurile obținute în cazul în care vei alege o anumită variantă?
- În mod concret, ce alternativă vei pune în aplicare?
[/feature_box]
Aceste întrebări sunt doar câteva dintr-o serie largă de exemple, dar așa cum am stabilit, suntem la nivel de inițiere în oferirea de coaching.
Dacă ați avut răbdare și ați citit acest articol, înseamnă că v-am stârnit interesul și de voi depinde ce faceți mai departe. Sunt convinsă că întrebările de mai sus vă par familiare și o să spuneți că deja ați avut asemenea întâlniri cu colegii voștri. Sigur că aveți dreptate. După ce ați derulat procese de selecție și ați pus nenumărate întrebări în cadrul interviului, după ce ați rezolvat probleme complexe de resurse umane și ați oferit suport managerilor din companie, discutând cu aceștia, stăpâniți cu succes arta adresării întrebărilor. Și de aici până la excelență mai este un singur pas!
Eu vă urez succes în călătoria voastră! Cu PAȘI mici și siguri: Pasiune, Ambiție, Serioziate, Interes, Succes!
Articol scris de Manuela Trușcă – trainer Extreme Training
”În copilărie am visat să devin MEDIC, să fiu alături de oameni, să-i susțin în atingerea imposibilului, să aduc speranța în viața lor. Să fie mai frumoși, mai buni în ceea ce fac, să se oglindească în ochii semenilor și să zâmbească fericiți, multumiți de imaginea reflectată… Am atins parțial acest vis, ,,rețetele mele” sunt ideile pe care le dezvolt în curs, ,,medicamentele” sunt informațiile pe care cei din sală le primesc cu multă plăcere, instrumentele mele sunt laptopul, videoproiectorul, flipchartul, markerul. Și mă mândresc cu faptul că am sute de ,,pacienți” multumiți . Aceștia sunt manageri de companii, manageri de departamente, angajații departamentelor de resurse umane și toți cei care doresc să-și construiască o carieră în domeniul resurselor umane.”
[button_2 color=”teal” align=”center” href=”https://www.traininguri.ro/curs-acreditat-anc-inspector-resurse-umane-bucuresti/”]Curs Inspector Resurse Umane – București[/button_2]
[button_2 color=”teal” align=”center” href=”https://www.traininguri.ro/manager-resurse-umane-acreditat/”]Curs Manager Resurse Umane – București[/button_2]