In acest articol voi face o scurta incursiune in „lumea” motivării non-financiare și ce poate aduce o motivare non-financiara. Vei avea ocazia sa intelegi și să constientizezi ca o motivare non-financiara reprezinta o alternativa viabila si complementara totodata atunci cand vine vorba de motivarea angajatilor!
[divider style=”11″]
Modalitatile prin care un angajator arata ca ii pasa de angajatul lui!
Relatia dintre angajat si angajator constituie un factor de maxima motivare pentru angajat. Nu ne referim aici neaparat la prietenie ci in primul rand la recunoasterea meritelor atunci cand este cazul. Angajatul vrea sa fie apreciat, vrea sa vada ca cineva observa progresele sale, astfel ca recunoasterea, de preferat publica, a meritelor sale conteaza enorm. Astfel, angajatul va fi mult mai motivat, mult mai eficient, mult mai performant! Si sincer acest lucru nu costa nimic, e vorba doar de un minut din viata angajatorului o data pe saptamana.
In plus angajatorul poate arata ca-i pasa de un angajat cerandu-i parerea in anumite probleme. Acest lucru este benefic nu numai pentru angajat, ci si pentru angajator, care are ocazia sa priveasca problema din mai multe punct de vedere. Cerandu-i parerea angajatului sau angajatilor acestia vor simti ca fac parte dintr-o comunitate in care au si ei un cuvant de spus contribuind astfel la dezvoltarea companiei!
[divider style=”11″]
Motivarea financiara si cea non-financiara sunt criterii la fel de importante pentru a decide in privinta unui loc de munca!
Motivarea non-financiara a inceput sa fie prezenta si in Romania, insa foarte putin. Stim insa din experienta noastra ca acolo unde ea este aplicata functioneaza. A merge doar pe motivare financiara reprezinta o greseala majora din partea unui angajator , intrucat nu poate mari salariile in fiecare luna. Un indicator clar al motivarii non-financiare poate fi observat atunci cand unui angajat, o companie concurenta ii face o ofera salariala mai buna. Cu toate acestea angajatul refuza intrucat spune el: „ma simt bine la actualul loc de munca”. Fiecare angajator investeste in pregatirea angajatului lui, daca el insa, nu va avea grija non-financiar de angajatului lui, acesta la prima ocazie, va merge la o alta companie unde va folosi toata experienta acumulata anterior! La o simpla cautare pe un site online de joburi, vedem cereri de munca de la oameni angajati. Acestia isi cauta un alt loc de munca, explicatia e simpla: acesta este demotivat fie financiar fie non-financiar, fie ambele dintre ele!
[divider style=”11″]
In ce consta o motivare non-financiara?
Motivarea non-financiara insemna stimularea angajatului sa lucreze mai bine, mai mult, mai eficient, cu drag, cu tragere de inima, fara sa fie vorba la mijloc de stimulente financiare!
[divider style=”11″]
Motivarea non-financiara a angajatului este una dintre responsabilitatile angajatorului sau este un plus?
Motivarea non-financiar reprezinta atat o responsabilitate, cat si un plus din partea angajatorului. Responsabilitatea este data de profesionalismul companiei si de viziunea acesteia! Daca vrei performanta, daca vrei rezultate, atunci ai si responsabilitatea de a-l motiva financiar. Categoric, a duce o politica de motivare non-financiara, va reprezenta un plus la sfarsitul anului atunci cand vrei privi la profitul companiei! Extreme Training chiar pregateste un training in acest sens, training care se adreseaza angajatorilor ce vor sa aplice instrumente performante in domeniul Resurselor umane! Totodata te poti numara printre acele companii pentru care „merita sa lucrezi”. Formandu-ti acest renume, vei atrage mult mai potentiali angajati performanti din piata muncii! Acestia te vor cauta pentru ca au aflat ca la tine e „mai bine”!
[divider style=”11″]
Motivarea non-financiara si fidelizarea
Poti fideliza un angajat daca duci o politica de motivare non-financiara! Trebuie sa recunoastem ca motivarea financiara nu reprezinta totul, insa este foarte importanta, aceasta fiind cea care poate face diferenta intre tine ca angajator si competitorii tai!
[divider style=”11″]
Cum aplicam o motivare non-financiara?
Instrumente ale motivarii non-financiare sunt multiple! O scurta trecere in revista a acestora atat privite din partea angajatului cat si angajatorului ar fi: prezenta unui set de reguli foarte clare, premierea meritelor deosebite, respectarea angajatilor, sefului de oamenii sai ca persoane, nu numai ca angajati, sedinte eficiente, sarbatorirea zilei de nastere a angajatilor, atmosfera colegiala dintre angajati, respectul intre angajati, seful trateaza in mod corect angajatii, seful repartizeaza clar sarcinile, seful fixeaza obiective realiste, seful aplica masuri stimulative, seful acorda incredere angajatilor, seful nu-i minte, existenta unui sistem de promovare transparent la care orice angajat poate avea acces, sa ai posibilitatea ca angajat sa inveti lucruri noi, sa fi apreciat pentru ceea ce faci, sa fi criticat doar cu un motiv intemeiat, sa stii clar ce sarcini ai de indeplinit, sa ai un nivel de autoritate satisfacator, sa existe un sistem salarial transparent, sa-ti fie ascultate parerile, sa ai colegi care-si fac treaba bine.
[divider style=”11″]
Sunt motivarea financiara si cea non-financiara un mod de a atinge performanta?
Cand vorbim de motivare financiara si non-financiara vorbim automat si de performanta! Acesta este si scopul motivarii, anume de a atinge performanta! Motivarea non-financiara iti poate optimiza afacerea! O atentie marita asupra acestor factorilor motivatori duce la performanta, duce la un profit mai mare! Performanta insemna atat calitatea buna, cat si volum mare de munca, insemna pastrarea clientilor vechi si castigarea altora noi, sau poate insemna pur si simplu multumirea clientilor. Un indicator ferm al performantei este dat de raportul costuri beneficii. Cu cat avem un raport mai bun cu atat insemna ca avem de-a face cu performanta. Performanta este un concept foarte apreciat de Extreme Training, avand chiar un moto in acest sens: Furnizor de performanta!
In plus, capacitatea intelectuala a oricarui angajat se dezvolta atunci cand este motivat non-financiar. Si motivarea financiara contribuie la dezvoltarea angajatului intrucat il pune pe acesta in situatia de furniza performanta. Un indicator al dezvoltarii acestuia este dat de volumul si calitatea muncii unui angajat in aceeasi unitate de timp. Dezvoltarea intelectuala vine din multi-taskurile pe care le are de rezolvat in acelasi timp, eficienta si rapiditatea cu care acesta rezolva sarcinile. Totodata vom sti daca un angajat si-a dezvoltat capacitatile intelectuala, daca el identifica solutii inovative mai eficiente si vine totodata cu propuneri care imbunatatesc eficienta si performanta in companie!
[divider style=”11″]
Politica de construire a motivarii non-financiare
Politica de motivare non-financiara in cadrul fiecarei companii revinde departamentului de resurse umane sau managerului! Aceasta nu este una standard, ea trebuie adaptata si ajustata la nevoile companiei si la obiectivele de dezvoltare a acestei. Politica de motivare non-financiara pleca de la simplul considerent anume, preocuparea in acest sens si punerea in aplicare a factorilor mentionati mai sus!
[divider style=”11″]
Care este realitatea concretă din România privind motivarea non-financiara!
Extreme Training a lansat un studiu intre angajatii Romani. Consideram că trebuie sa avem o viziune mai exacta asupra factorilor motivatori raportati la piata muncii din Romania. Rezultatele pot fi vizualizate aici.
Sper ca ai avut ocazia sa afli lucruri utile si interesante! Daca vrei sa fi competitiv pe piata fortei de munca va trebui sa acorzi o atentie sporita acestui instrument performant, numit motivare non-financiara!
Articol realizat de Marian Rujoiu
Trainer & General Manager
Extreme Training
[feature_box style=”31″ title=”Îți oferim mai jos o lista de cursuri care te-ar putea interesa” alignment=”center”]
Cursuri open
- Cursul de formator este organizat în București (intensiv), Bucuresti (weekend), Cluj, Iasi, Timișoara, Constanta, Brașov, Oradea și Pitesti
- Curs Public Speaking (destinat persoanelor care vor să-și îmbunătățească vorbirea în public)
- Curs Dicție (pentru îmbunătățirea dicției)
- Curs Negocieri persuasive (destinat personelor care vor să-și mărească puterea de convingere)
- Curs tehnici Esențiale de Negociere (destinat personalului implicat în negocieri)
- Eveniment – Lupul de pe Wall Street cu Jordan Belfort (destinat echipelor si managerilor de vânzări)
Cursuri personalizate (se organizeaza pentru companii atunci cand numărul de persoane este minim 6)
- Curs Formator (în regim închis)
- Curs Public Speaking (destinat persoanelor care vor să-și îmbunătățească vorbirea în public)
- Curs Dicție (pentru îmbunătățirea dicției)
- Curs Negocieri persuasive (destinat persoanelor care vor să-și mărească puterea de convingere)
- Curs tehnici Esențiale de Negociere (destinat personalului implicat în negocieri)
- Eveniment – Lupul de pe Wall Street cu Jordan Belfort (destinat echipelor si managerilor de vânzări)
Persoana de contact responsabilă de cursurile personalizate este
Antonio CIOCAN / 0737 499 499 / antonio@traininguri.ro
[/feature_box]