plan integrare angajati induction

Totul despre planul de integrare a noilor angajati

plan integrare angajati inductionDiscutând frecvent cu managerii de resurse umane, aceștia consideră că este important momentul final al selecției, identificarea candidatului cu cel mai compatibil profil tehnic și comportamental și, bineînțeles, acceptarea de către acesta a ofertei înaintată de angajator.

În cadrul cursurilor pe care le susțin am fost impresionată de faptul că unii dintre viitorii specialiști  în domeniul resurselor umane sau cei care deja au în spate ani buni de experiență consideră că procesul de selecție este încheiat odată cu finalizarea procesului de integrare a noului angajat.

Plan de integrare a noilor angajați

Perioada desfășurării acestui proces este mai mică, egală sau mai mare decât perioada de probă prevăzută în Codul muncii. La nivel de organizație se stabilește acest lucru în funcție de:

  • Caracteristicile postului;
  • ExperienÈ›a într-o activitate similară a noului angajat;
  • Complexitatea sistemului informatic;
  • Totalitatea procedurilor aplicabile în cadrul organizaÈ›iei:
  • PotenÈ›ialul noului angajat.

Mai jos vă propun, la nivel general, o procedură de realizare a Procesului de integrare în organizație a noului angajat. Integarea reprezintă una dintre temele dezvoltate în cadrul cursului Manager resurse umane.

Nu trebuie neglijat faptul că o mare parte dintre etapele regăsite în această procedură este aplicabilă și angajaților care au fost recrutați intern (promovarea, schimbarea funcției pe același nivel ierarhic).

1. Scopul și domeniul de aplicare

Scopul îl reprezintă  crearea unui sistem unitar și coerent care să:

  • Faciliteze adaptarea persoanelor nou angajate la cerinÈ›ele posturilor pe care acestea urmează să le ocupe;
  • Faciliteze adaptarea angajaÈ›ilor care È™i-au schimbat locul de muncă în organizaÈ›ie sau care trebuie să se acomodeze cu noile caracteristici ale locului de muncă pe care îl ocupă.

Această procedură se aplică în cadrul tuturor departamentelor din companie, indiferent de funcție, durata contractului de muncă, experiența noului angajat și caracteristicile postului.

2. Definiții, prescurtări, simboluri

Integrarea

În perioada de integrare, noii angajaţi primesc informaţii despre sarcinile şi responsabilităţile  postului pe care-l ocupă, despre mediul de lucru, echipa, manageri, departamente cu care vor colabora, subalterni, beneficii, proceduri de lucru, programele de formare etc.

Este cunoscut faptul că această Integrare profesională are implicaţii de ordin psihologic, social, organizatoric şi pedagogic. Scopul organizării şi implementării acestui proces de integrare îl reprezintă sprijinirea noilor candidaţi în familiarizarea cu noile condiţii de muncă, facilitarea acomodării noului angajat cu grupul de muncă şi crearea unei atmosfere de siguranţă, confidenţialitate.

  • P.I .– procedura integrării
  • R.I. – regulament intern

3. Documente de referinţă pentru integrarea la locul de munca

  • FiÅŸa postului;
  • Organigrama, Regulamentul intern, proceduri de lucru din departamentul în cadrul căruia îşi desfăşoară noul angajat activitatea, proceduri de resurse umane, proceduri la nivel de organizaÅ£ie;
  • Planul procesului de integrare.

4. Procedura.

4.1 Etapele de urmat în P.I.:

  1. Planificarea P.I.:
  2. Prezentarea  organizaţiei prin stabilirea unor metode specifice;
  3. Prezentarea regulilor generale aplicabile şi a documentelor în cadrul cărora acestea sunt reglementate;
  4. Desfăşurarea activităţii noului angajat şi stabilirea primelor sarcini;
  5. Desemnarea unui  mentor pentru noul angajat din cadrul departamentului căruia îi aparţine;
  6. Coordonarea  angajatului pe parcursul procesului de integrare;
  7. Instruirea  angajatului pe partea tehnică, dar şi comportamentală;
  8. Evaluarea procesului de integrare pe parcursul etapelor planificate şi la finalul întregului proces.

4.2 Descrierea etapelor procedurii de integrare:

– Planificarea PI:

  • Se va face de către departamentul de resurse umane în colaborare cu managerul angajatului înaintea începerii procesului de recrutare ÅŸi selecÅ£ie. (Anexa nr. 1 – Graficul integrării);

– Prezentarea organizaÅ£iei:

  • ÃŽn primele zile de muncă,  noului angajat i se va face un tur al organizaÅ£iei (de către persoana stabilită prin Graficul integrarii, un angajat al departamentului resurse umane, un coleg sau managerul său);
  • ÃŽn prima săptămână de lucru, noului angajat îi sunt stabilite întâlniri cu persoanele cu care va colabora în cadrul cărora se vor da detalii legate de procedurile de lucru, i se vor prezenta problemele existente etc.;

– Prezentarea regulilor generale aplicabile în firmă:

  • RI, program de lucru, pauze, proceduri IT – va fi începută în cadrul procesului de selecÅ£ie ÅŸi va fi definivată în prima zi de lucru a noului angajat (Resurse Umane, Administrator reÅ£ea);

– Primele sarcini:

  • Stabilite de către manager – trebuie să nu fie foarte complexe, dar să îl implice cât mai mult în activitatea firmei, să îi ocupe timpul pentru a se simÅ£i util.

– Desemnarea unui îndrumător (mentor) pentru noul angajat:

  • Managerul are obligaÅ£ia de a numi  un mentor pentru noul angajat;[/box]

– Coordonarea angajatului:

Este important ca noul angajat să înţeleagă corect următoarele aspecte:

  • strategia ÅŸi obiectivele organizaÅ£iei;
  • responsabilităţile sale de bază;
  • obiectivele personale, KPI-urile;
  • comportamentul solicitat pentru a-ÅŸi îndeplini obiectivele;
  • regulile pe care trebuie să le respecte;[/box]

– Instruirea angajatului:

  • Instruirea noului angajat  – la locul de muncă (managerul, mentorul, trainerul intern) sau în alte domenii: IT, resurse umane, financiar;

– Evaluarea procesului de integrare se face prin:

  • Realizarea unor interviuri periodice cu noii angajaÅ£i (Resurse Umane), punctându-se fiecare dintre etapele stabilite în Graficul integrării;
  • Stabilirea încă de la angajare a unor obiective de performanţă ÅŸi criterii de evaluare; la finalul perioadei de probă, noul angajat va fi evaluat pe baza elementelor de mai sus[/box]

5. Responsabilităţi în planul de inductie.

Managerul – atribuţii (direct sau prin delegare):

  • Adresează urările de bun venit în organizaÅ£ie;
  • Prezintă departamentul în care noul angajat urmează să-ÅŸi desfăşoare activitatea;
  • Prezintă echipa în cadrul căreia noul angajat urmează să-ÅŸi desfăşoare activitatea;
  • Prezintă ÅŸi explică regulile ÅŸi procedurile specifice de lucru la care se adaugă bazele de date cu clienÅ£i, respectiv furnizori;
  • Prezintă ÅŸi explică fiÅŸa postului;
  • Prezintă echipamentele cu care va lucra noul angajat ÅŸi fiÅŸele tehnice ale acestuia dacă este cazul;
  • Oferă informaÅ£ii privind colaborarea cu alte departamente;
  • Prezintă listele de telefoane ÅŸi adresele de email pentru întreaga organizaÅ£ie;
  • Prezintă formularele uzuale de lucru în format fizic sau pe intranet;
  • Desemnează persoana responsabilă cu instruirea la locul de muncă a noului angajat ÅŸi stabileÅŸte împreună cu acesta modalitatea ÅŸi timpul alocat instruirii;
  • StabileÅŸte sarcinile ÅŸi obiectivele noului angajat pentru perioada de probă.

Departamentele Resurse Umane, Financiar:

  • Prezintă procedura de evaluare a performanÅ£elor, inclusiv Chestionarul de evaluare ÅŸi obiectivele evaluării;
  • Prezintă procedura de formare profesională;
  • Realizează evaluarea periodică a procesului de integrare a noului angajat;
  • Prezintă organizaÅ£ia (istoric, obiective strategice, structura, funcÅ£ii, organigrama, reguli generale, codul de vestimantaÅ£ie etc.);
  • Prezintă RI;
  • Oferă noului angajat informaÅ£ii privind facilitătile de care poate beneficia;
  • Prezintă noului angajat informaÅ£ii cu privire la programul de lucru, pauzele de masă, transport, acordarea concediilor de odihnă, fără plată etc.;
  • Comunică noului angajat modalitatea de plată a salariului.

Administrator reţea – dacă este cazul:

  • ÃŽi pregăteÅŸte staÅ£ia de lucru – calculatorul;
  • ÃŽi creează adresa de email;
  • ÃŽl instruieÅŸte cu privire la politicile IT din societate;
  • ÃŽl instruieÅŸte cu privire la softul de lucru utilizat în departamentul său.

Responsabilul cu PM ÅŸi PSI:

  • Prezintă specificul organizaÅ£iei din punctul de vedere al protecÅ£iei ÅŸi securităţii muncii;
  • Prezintă prevederile legale generale privind protecÅ£ia ÅŸi securitatea muncii;
  • ÃŽl asistă pe angajat pe durata însuÅŸirii acestor prevederi;
  • Verifică ÅŸi testează modul în care noul angajat ÅŸi-a însuÅŸit prevederile cu privire la PM ÅŸi PSI;
  • Certifică însuÅŸirea de către noul angajat a prevederilor cu privire la PM ÅŸi PSI.

Scris de: Manuela Truşcă – Trainer Extreme Training

Curs Inspector Resurse Umane

Orașele în care se organizează acest curs sunt:

Curs Manager Resurse Umane

Orașele în care se organizează acest curs sunt:

București București
Brașov Brașov
Cluj-Napoca Cluj-Napoca
Timișoara Timișoara
Constanța Constanța
Iași Iași 

 

1 thought on “Totul despre planul de integrare a noilor angajati”

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *